Klopt de urenregistratie van werknemer niet? Ontslag op staande voet kan een optie zijn.

Een werknemer die zijn urenregistratie in het tijdschijfsysteem van de werkgever niet correct heeft bijgehouden, is volgens de kantonrechter terecht op staande voet ontslagen. Toen na controle van de werkgever bleek dat de werknemer op meerdere geregistreerde momenten toch niet had gewerkt, heeft de werkgever hem op staande voet ontslagen. Daarbij speelde ook dat de werknemer niet goed bereikbaar was bij calamiteiten. Een werknemer ontslag op staande voet geven mag uiteraard niet zomaar. Toch heeft de kantonrechter geoordeeld dat de werknemer inderdaad ernstig verwijtbaar heeft gehandeld en dat het ontslag op staande voet terecht is gegeven. Ook oordeelt de kantonrechter dat de werknemer aan de werkgever een gefixeerde schadevergoeding moet betalen. 

Wat is er gebeurd?

De werknemer was zo’n drie jaar in dienst bij de werkgever. Het bedrijf maakte gebruik van een tijdschijfsysteem, waarbij werkt gewerkt op basis van realtime registratie. De werknemers moeten aan de start van de dag de knop ‘Work start’ indrukken en aan het eind van de dag ‘Work finished’. Ook werden afzonderlijke opdrachten daarnaast geregistreerd. De werknemer moest daarnaast de geregistreerde tijd dagelijks nog accorderen. Ook had de werknemer een auto van de zaak die was uitgerust met een tracksysteem. Daaruit kon de werkgever opmaken hoe laat het voertuig op welke locatie is geweest. 

In februari 2021 heeft de werknemer een officiële waarschuwing ontvangen van de werkgever voor onder ander het niet bereikbaar zijn tijdens werk. Vijf maanden later is de werknemer op staande voet ontslagen omdat bleek dat hij ten onrechte uren schreef op momenten dat hij aantoonbaar niet had gewerkt. De werknemer liet het er niet bij zitten en is naar de kantonrechter gegaan met het verzoek het ontslag op staande voet te vernietigen. 

Wat oordeelt de kantonrechter?

Uit de urenregistratie en het trackersysteem van de auto kon inderdaad worden opgemaakt dat de werknemer aanzienlijk meer uren heeft geschreven dan dat hij daadwerkelijk heeft gewerkt. Het ging hierbij om ruim 23 uur in zes weken tijd. De werkgever heeft voldoende aangetoond dat de werknemer op basis van de onjuiste urenregistratie meer loon uitbetaald krijgt. Dat betekent ook dat de klanten van de werkgever benadeeld werden, zij krijgen immers meer gefactureerd op basis van de foutieve urenregistratie. 

De werknemer protesteert en geeft aan dat hij niet eerst is gewaarschuwd voor de onjuiste urenregistratie. Die vlieger gaat niet op. Volgens de kantonrechter mag van de werknemer worden verwacht dat hij begrijpt dat een correcte urenregistratie van groot belang is voor de werkgever. 

Wat verder ook meespeelde is dat de werknemer vaak niet beschikbaar was bij calamiteiten. Hiervoor was hij ook al eens officieel gewaarschuwd. Zo negeerde hij kort voor zijn ontslag telefonische spoedoproepen en zaten er door zijn toedoen mensen veel te lang vast in een lift. De werkgever moest daardoor de brandweer inschakelen en dat bracht uiteraard de nodige kosten en reputatieschade met zich mee. 

Kortom, alles in onderling verband gezien was het handelen van de werknemer ernstig verwijtbaar. Het ontslag op staande voet was daarmee rechtsgeldig gegeven en de werknemer moest de werkgever een bedrag van ruim 3.000 euro aan gefixeerde schadevergoeding betalen. De onlangs gepubliceerde uitspraak vind je hier.

Meer weten over ontslag? Neem gerust contact op met Brons Legal Ontslagrecht voor vrijblijvend advies!